Kennis van zaken

Eén van de zes beloften van NEMESYS is ‘Kennis van zaken’. ICT is immers ingewikkeld en er is veel specifieke kennis voor nodig om de dienstverlening op hoog niveau te houden. Hoe we dat bij NEMESYS waarborgen, vertelt accountmanager Carlo van Vliet.

Kennis door ervaring

“Om te beginnen heeft NEMESYS natuurlijk heel veel ervaring, meer dan 25 jaar. In die tijd bouw je veel kennis op. Omdat in onze organisatie nog steeds mensen werken die er ook op de eerste dag al bij waren, hebben we een schat aan kennis. Die wordt uiteraard overgedragen op de jongere generatie, die natuurlijk ook volop bij ons aanwezig is. En zij brengen kennis van nieuwere ontwikkelingen, zoals ICT infrastructuur, weer over op de oudere generatie. We leren van elkaar.”

Scholing

Wanneer een medewerker bij NEMESYS komt werken, heeft hij of zij in de meeste gevallen al een opleiding op ICT-gebied achter de rug. Bij NEMESYS volgt een uitgebreid inwerkprogramma, waarbij intensieve begeleiding en specialisatie centraal staan. Ook heeft NEMESYS vaak stagiaires in huis, van heel uiteenlopende opleidingen.

Carlo: “Zo hebben we vaak meewerkstagiaires van mbo- en hbo-opleidingen, maar het kan ook gaan om specifieke studieprojecten. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een student geholpen bij een project over Internet of Things. Wij voorzagen de student van informatie en begeleiding, en met het stuk dat zij heeft opgeleverd kunnen wij ook weer ons voordeel doen. Die wisselwerking is heel waardevol.”

Trainingen en certificeringen

Naast de kennis die de medewerkers van NEMESYS tijdens hun opleidingen en werk opdoen, zijn er ook specifieke trainingen die de leveranciers van onze oplossingen geven. “In veel gevallen ben je als ICT-dienstverlener verplicht om deze trainingen te volgen, maar het is ook gewoon interessant om steeds weer op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. We zijn onder meer gecertificeerd door Microsoft, Mitel en Cisco om hun producten te mogen aanbieden.” 

Consultancy

Wie denkt dat NEMESYS al die kennis alleen inzet voor klanten bij wie we de ICT leveren of beheren, heeft het mis. “Onze consultancytak verkoopt geen hardware, software of infrastructuur, maar de kennis die we daarover hebben. We begeleiden organisaties bij het zoeken naar een ICT-oplossing, bijvoorbeeld door de behoeften te inventariseren en te vertalen naar een programma van eisen. Soms mogen we vervolgens meebieden naar de opdracht, maar even zo vaak is dat niet het geval.

Het is dus zeker geen ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’-situatie. Door voor onze expertise te kiezen in plaats van voor een adviesbureau, verzekert een organisatie zich van een advies waarmee de oplossing ook in de praktijk toepasbaar is.”

Kennis delen

We delen onze kennis trouwens ook op andere, meer laagdrempelige manieren. Bijvoorbeeld door kennissessies te organiseren. Zo hebben we op 17 februari bijvoorbeeld een kennissessie over hosted telefonie. Wil je daarbij aanwezig zijn? Meld je dan nu alvast aan!