5 redenen om je bedrijf te digitaliseren

Ontwikkelingen op het digitale vlak hebben ertoe geleid dat werkzaamheden veel efficiënter kunnen worden ingevuld. Mobiele devices, apps, de cloud en as-a-Service-diensten spelen hierin een grote rol. Het digitaliseren van processen levert dan ook veel zakelijke meerwaarde op. Maar wat zijn nu concreet de voordelen? 5 voorbeelden van de wijze waarop digitalisering je organisatie vooruit kan helpen.

Meer flexibiliteit

Digitalisering laat medewerkers slimmer werken. Informatie die digitaal is opgeslagen kan veel sneller worden opgezocht en gedeeld. Applicaties zoals Office 365 zorgen ervoor dat medewerkers altijd en overal kunnen werken. Zij zijn daardoor niet afhankelijk van een vaste werkplek.

En digitale communicatieoplossingen zoals hosted telefonie en vast-mobiel integratie vergroten de bereikbaarheid van de medewerker. Hierdoor kunnen werkzaamheden veel flexibeler worden ingevuld. 

Hogere productiviteit 

Digitalisering maakt informatie toegankelijker, en medewerkers bereikbaarder. Daardoor kan er veel sneller worden ingespeeld op klantverzoeken. Het stelt medewerkers bovendien in staat mobiel te werken. Mobiel werken zorgt voor een betere werk-privébalans en meer werkplezier. Ook dat heeft een positieve invloed op het functioneren van de medewerker. Hierdoor ontstaat een hogere productiviteit. 

Hogere klanttevredenheid 

Hoe beter de flexibiliteit en productiviteit, hoe sneller en effectiever de dienstverlening naar de klant. De responstijd wordt verkort en de dienstverlening als geheel aanzienlijk versneld. Dat draagt in hoge mate bij aan de klanttevredenheid. En dat is natuurlijk goed voor de continuïteit van de organisatie. 

Bespaar tijd en geld 

Digitalisering heeft als gevolg dat werkzaamheden sneller en mobieler kunnen worden uitgevoerd. Het aantal improductieve momenten wordt daardoor verlaagd. Dat kan leiden tot een betere balans tussen productiviteit en kosten. Bovendien maakt digitalisering het mogelijk om processen volledig te automatiseren. Deze verlopen daardoor een stuk efficiënter, wat kan resulteren in een flinke tijds- en kostenbesparing

Goed voor bedrijfsimago 

In de komende jaren zullen millennials, de generatie geboren tussen 1980 en 2000, de arbeidsmarkt betreden. Zij zijn gewend geraakt aan het gebruik van technologie in hun dagelijkse leven. Organisaties die hierop inspelen zijn aantrekkelijk voor deze groep medewerkers. Zij tonen hiermee aan flexibel en vooruitstrevend te zijn. Dat is goed voor het bedrijfsimago binnen de gehele keten.