De werkdag van een ICT specialist van NEMESYS

Iedere dag zijn de ICT specialisten van NEMESYS druk bezig om ervoor te zorgen dat onze klanten zorgeloos kunnen werken. Ze houden de netwerken, hardware en software draaiende en lossen storingen en problemen op. Ferry Krauweel is één van hen. Hij geeft je een inkijkje in zijn werkdag.

Veelzijdig

“Mijn baan is heel veelzijdig. Hoe mijn werkdag eruit ziet, hangt ervan af of ik die dag bezig ben met een project, met beheer op locatie of hier bij NEMESYS in Oud-Beijerland de supportdesk ondersteun.

Een groot deel van de week ben ik op pad. Zo houd ik me bezig met projecten zoals het installeren van nieuwe servers bij onze klanten. Het testen en aanpassen daarvan duurt vaak een paar weken en de migratie plannen we meestal in het weekend. Op maandag kan de klant dan in de nieuwe omgeving werken. Deze week ben ik bij drie klanten bezig met zo’n migratieproces.”

Beheer servers en netwerken

Ferry is daarnaast regelmatig bij klanten te vinden voor het beheer van servers en netwerken. “Bij de meeste klanten is dat drie of vier uur per maand. Ik voer onderhoud uit aan de systemen, maar los ook de knelpunten op die de klant in de loop van de maand zelf heeft ondervonden.

Deze week was ik bijvoorbeeld bij een klant die wat problemen had met een wat oudere laptop waarop Windows 10 niet helemaal goed werkt. Een herinstallatie van de software is in dit geval bijna net zo duur als de aanschaf van een nieuwe laptop. In overleg met de accountmanager heb ik de klant voorzien van een kostenopgave voor het herinstalleren van de oude laptop én het aanschaffen van een nieuwe laptop, zodat hij een weloverwogen keuze kan maken. Maar ik ben de afgelopen dagen ook bezig geweest met een migratieplan voor een school, waarbij 800 e-mailadressen moeten worden overgezet. Die diversiteit maakt ’t werk zo leuk.”

Storingen oplossen

Eens in de paar weken heeft Ferry ook ’s nachts en in het weekend storingsdienst. “Gelukkig kunnen we de meeste storingen op afstand oplossen, maar soms moet ik ook op pad om een klant te helpen. Want een bedrijf dat 24 uur per dag groenten en fruit verpakt, kan niet wachten tot na het weekend. De winkel die door een internetstoring geen pintransacties kan verwerken op de drukke koopavond ook niet. Daarom zijn we 24 uur per dag bereikbaar.”

Specialisme

Ferry en zijn buitendienstcollega’s hebben ieder een eigen specialisme. “Daarom hebben we alle expertise in huis om zelfs de meest complexe situaties op te lossen. Zelf ben ik o.a. gecertificeerd op het gebied van Microsoft Server. Mijn collega’s kunnen met hun vragen daarover bij mij terecht. Andere collega’s zijn weer gespecialiseerd in bijvoorbeeld telefonie of wifi. Samen hebben we alle kennis in huis om onze klanten optimaal te helpen. Van het winkeltje op de hoek tot een bedrijf met duizend werknemers.”

Maak een afspraak

Meer weten over de ICT dienstverlening van NEMESYS? We vertellen je er graag alles over. Neem contact op met onze adviseurs voor een afspraak.