VoLTE optimaliseert je zakelijke communicatie

VoLTE (bellen via 4G) is aan een opmars bezig. Steeds meer providers bieden hun klanten de mogelijkheid om te bellen via 4G. De technologie biedt je dan ook bijzonder veel voordeel. 4G-bellen maakt je namelijk een stuk bereikbaarder én maakt koppelingen met andere programma’s mogelijk. Een overzicht van de voordelen die deze techniek biedt.

Betere geluidskwaliteit

Bij VoLTE verloopt bellen volledig digitaal via het LTE (4G)-netwerk van de provider. Dit zorgt ervoor dat verbindingen een stuk helderder van toon worden. De geluidskwaliteit wordt daarnaast fors verhoogd. De bekende ruis op de lijn verdwijnt bijvoorbeeld. Dit komt doordat er een breder geluidsspectrum wordt opgenomen. 

Snellere call-setup

Via de traditionele telefoonlijn duurt het doorgaans rond de 8 seconden om een gesprek op te zetten. Met VoLTE zou dit tot ongeveer 4x sneller moeten gaan. Diverse providers melden binnen 1 à 2 seconden gesprekken op te kunnen zetten.

Internetten en bellen tegelijk 

Tijdens het bellen via 4G kunnen gebruikers ‘gewoon’ gebruik blijven maken van andere datatoepassingen. Multitasken wordt op die manier een stuk beter mogelijk. Zo verhoog je direct je productiviteit. VoLTE kost overigens geen extra data, maar wordt verrekend uit de belbundel. 

Integratie met andere diensten 

Doordat spraak en data over hetzelfde netwerk lopen is het mogelijk om koppelingen te maken met andere programma’s. Denk aan integratie met videoconferencing, chat en crm-programma’s. Op die manier kunnen gesprekken sneller worden verwerkt, waardoor communicatie tussen organisatie en klant aanzienlijk efficiënter wordt. 

Voordeel voor operators 

Met VoLTE en VoWiFi vergroten operators hun netwerkcapaciteit. Zij kunnen het 2G- en 3G-verkeer overplaatsen naar 4G/LTE. De integratie met VoWiFi zorgt bovendien voor betere dekking binnen gebouwen. Op die manier blijft de gesprekskwaliteit altijd hoog.