Goede bereikbaarheid essentieel voor MKB

Slimme hardware, supersnel mobiel internet en apps hebben het aantal communicatiemogelijkheden flink uitgebreid. De bereikbaarheid van zowel zakelijke als privégebruikers is hierdoor toegenomen. Klanten verwachten daarom tegenwoordig dezelfde goede bereikbaarheid van bedrijven. Bedrijven doen er dan ook goed aan hier voldoende aandacht aan te besteden.

Bereikbaarheid van grote invloed op klanttevredenheid 

De toegenomen verwachtingen van klanten zouden een belangrijk punt op iedere bedrijfsagenda moeten zijn. Slechte bereikbaarheid leidt tot onvrede aan de klantzijde. Onvrede die tegenwoordig niet zelden online wordt geuit, bijvoorbeeld op social media. Negatieve recensies zijn langer in beeld dan positieve. Bedrijven kunnen hierdoor serieuze reputatieschade oplopen. 

Slecht bereikbaar zijn is nadelig voor de omzet 

Daarnaast komt ook de klantloyaliteit in het geding, wat financiële gevolgen met zich mee kan brengen. Een goede bereikbaarheid is, kortom, essentieel voor de organisatie die klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan. Uit onderzoek blijkt dat een middelgrote onderneming zo’n 1000 telefonische klantcontacten per week heeft. In slechts 830 van alle gevallen wordt in één keer de juiste persoon bereikt. Uit het onderzoek blijkt verder dat er gemiddeld zo’n 7 opdrachten verloren gaan door slecht klantcontact. Dit kost bedrijven gemiddeld 17.000 euro omzet per week. 

Unified Communications verbetert bereikbaarheid

Door de inzet van Unified Communications (UC) kunnen bedrijven hun bereikbaarheid aanzienlijk verbeteren. UC-toepassingen hebben als grote voordeel dat zij vanaf ieder device met een internetverbinding kunnen worden gebruikt. Medewerkers zijn hierbij gewoon bereikbaar via één nummer. Zoals de naam doet vermoeden beperkt de functionaliteit van UC zich niet tot bellen alleen. Ook chat, e-mail en videovergaderen behoren tot de mogelijkheden. Via presence information kunnen zakelijke gebruikers de bereikbaarheid van hun contacten zien. Communicatie wordt hierdoor een stuk efficiënter. 

Unified Communications zijn vaak verkrijgbaar in de vorm van een app, waarvoor je bedrijf maandelijks een vaste prijs betaalt. Dit maakt deze oplossingen - die kunnen meebewegen met de groei of krimp van de organisatie - betaalbaar voor het MKB.