De toegevoegde waarde van Whatsapp Business

Whatsapp lanceerde onlangs een nieuwe variant van zijn berichtendienst in Nederland: Whatsapp Business. Dit is speciaal gericht op MKB bedrijven en biedt je de kans om te innoveren op het gebied van service en klantcontact.

Wat is Whatsapp Business?

Whatsapp Business is een aparte app in de appstore. Het is momenteel alleen nog beschikbaar op Android apparaten. Deze nieuwe variant lijkt in heel veel opzichten op de Whatsapp versie die we allemaal gewend zijn, maar biedt een aantal extra functies waar je als bedrijf je voordeel mee kan doen.

  • Een Whatsapp Business account is te gebruiken op meerdere telefoons tegelijkertijd, iets wat de reguliere app niet kan.
  • Je kunt zogenaamde 'snelle antwoorden' instellen. Krijg je regelmatig dezelfde vragen van klanten? Stel het antwoord in en met een paar snelle bewegingen stuur je direct een berichtje terug.

Zoals de naam van de app al doet vermoeden, kun je andere Whatsapp gebruikers berichten sturen uit naam van je bedrijf of organisatie. Je krijgt een eigen bedrijfsprofiel, waarin je alle standaardinformatie zoals openingstijden, telefoonnummer en adresgegevens kwijt kan. Ook stelt de app je in staat om verschillende chats een label te geven. Handig voor als er meerdere mensen gebruik maken van je account of als er veel chats tegelijk lopen.

1-op-1 klantcontact

Wat kan Whatsapp Business nu concreet voor jouw bedrijf betekenen? Het antwoord: een zeer directe, persoonlijke link met je klant. Door slim gebruik te maken van de ‘snelle antwoorden’ functie kan je klanten snel op de hoogte stellen van bijvoorbeeld bestellingen die klaar liggen of de status van een order. Een appje is veel minder zwaar, persoonlijker en veel sneller dan een e-mail. Je bericht is direct beschikbaar op een voor jouw klant zeer aangename plek, namelijk de app die ze toch al dagelijks gebruiken.

Conversation Marketing

Je kan je voordeel doen met het persoonlijke karakter van Whatsapp. Grijpt een klant net mis bij een product in je winkel? Stuur hem of haar even snel een foto van de nieuwe levering. Heeft iemand een klacht? Houd diegene op de hoogte van hoe jij zorgt dat niemand anders meer voor hetzelfde probleem komt te staan. Bezig met een order? Stuur snel een foto van het ‘work in progress’ met een statusupdate. 1-op-1 contact wordt ineens heel makkelijk. Service, coaching, afspraken plannen of marketing campagnes: er zijn diverse mogelijkheden om deze handige tool in te zetten voor je bedrijf.

Neem je klanten mee in het proces

Voordat je direct je telefoon pakt en deze app opzoekt, houdt wel rekening met het volgende. Je klanten moeten jou toevoegen, andersom kan niet. Dit om te voorkomen dat bedrijven massaal mensen gaan spammen met aanbiedingen. En ook jij zal moeten waken dat je jouw klanten niet lastig valt met aanbiedingen waar ze niet op zitten te wachten. Daarnaast is het hele concept van appen met een bedrijf nog vrij nieuw. Ook je klant zal even moeten wennen aan het idee. En misschien zijn zij er nog niet klaar voor?

Meer weten over Whatsapp integratie?

Wil je meer weten over Whatsapp Business, effectief klantcontact en hoe je dit integreert binnen je bestaande communicatie-infrastructuur? Wij helpen je graag op weg. Neem contact op voor een vrijblijvend advies.