IP-telefonie zakelijk nog altijd relevant

De zakelijke wereld wordt steeds mobieler. De opkomst van mobiele devices heeft de bereikbaarheid van medewerkers flink vergroot. De smartphone is dan ook voor veel gebruikers onmisbaar geworden. Dat wil echter niet zeggen dat IP-telefonie niet langer relevant is. Integendeel; deze technologie biedt namelijk nog altijd veel zakelijk voordeel. 

Bereikbaarheid gegarandeerd 

De smartphone speelt tegenwoordig een grote rol waar het gaat om de bereikbaarheid van medewerkers. Toch is het bereik van de smartphone niet altijd even betrouwbaar. Binnenshuis telefoneren in buitengebieden kan tegenwoordig nog steeds een uitdaging zijn. In deze gebieden is de netwerkdekking niet altijd even stabiel. De gesprekskwaliteit kan hieronder lijden.

IP-telefonie biedt doorgaans een stuk meer betrouwbaarheid en stabiliteit. Om die reden is de vaste telefoon nog altijd in veel organisaties aanwezig.

Combinatie tussen vaste en mobiele telefonie

Steeds meer organisaties kiezen ervoor vaste en mobiele telefonie te combineren. Dit wordt ook wel vast-mobiel integratie genoemd. Deze combinatie wordt in steeds meer organisaties gemeengoed. De zakelijke voordelen zijn dan ook legio.

Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat medewerkers altijd bereikbaar zijn via één nummer, voor zowel vast als mobiel. Zo profiteert men bijvoorbeeld van de uitstraling van een vast nummer en de flexibiliteit van mobiele telefonie. 

Daarnaast is het mogelijk om smartphonegebruikers te laten bellen via het wifi-netwerk van de organisatie, wanneer zij zich binnen het bereik bevinden. Dit kan leiden tot een flinke besparing op operationele kosten. Ook de bereikbaarheid van medewerkers wordt hierdoor vergroot, wat op den duur weer kan leiden tot een hogere productiviteit en meer klanttevredenheid. 

Integratie met programma’s

Doordat IP-telefonie via digitale verbindingen loopt is het mogelijk om andere programma’s te koppelen aan de oplossing. Denk bijvoorbeeld aan de integratie met crm-systemen. Hierdoor zijn gebruikers in staat telefoongesprekken vast te leggen. Klantaccounts kunnen direct worden geüpdatet met nieuwe informatie.

Ook zorgt deze koppeling ervoor dat de gebruiker direct de gegevens van de klant ziet wanneer deze belt. Ook het instellen van huntgroepen behoort tot de mogelijkheden. Op die manier kunnen specifieke afdelingen via één nummer worden bereikt.