MKB gaat voor VoIP en slimmer communiceren

Bellen via internet is dé keuze voor bedrijven die hun communicatie slimmer willen inrichten én willen besparen op hun belkosten. VoIP (Voice over IP) is de technologie die dit mogelijk maakt. Vooral in het MKB wordt er steeds vaker in VoIP geïnvesteerd. 

Het zorgt voor een toekomstbestendige oplossing die de basis legt voor nog slimmer communiceren: via Unified Communications (UC).

Vooral groei in mobiel

Binnen MKB-omgevingen wordt VoIP inmiddels door steeds meer organisaties ingezet. Onderzoekers verwachten een sterke stijging op korte termijn, mede door het toenemend gebruik van Bring Your Own Device (BYOD). De sterkste groei is te zien in het segment voor mobiele VoIP-oplossingen. Denk hierbij aan apps zoals Skype for Business en Whats App, maar ook vast-mobiel integratie gebruikt VoIP-technologie.

Nu al maken mobiele VoIP-oplossingen voor meer dan 50% deel uit van de totale omzet uit VoIP. Dit segment zal waarschijnlijk blijven groeien door het toenemende gebruik van apps en mobiele devices.

VoIP zorgt voor besparing op belkosten

De populariteit van VoIP is onder andere te verklaren doordat bedrijven de techniek beschouwen als een voordelige communicatieoplossing. Denk alleen al aan de lagere belkosten; er hoeft immers geen gebruik meer te worden gemaakt van een dure vaste lijn. Ook de gunstige datatarieven en een wereldwijd sterke infrastructuur spelen hierbij een rol.

Van VoIP naar Unified Communications

VoIP wordt door veel bedrijven gezien als de eerste stap naar Unified Communications. Hierbij zijn de locatie en de manier waarop medewerkers communiceren voor de techniek niet meer van belang. Inzicht in de bereikbaarheid van collega's (presence-informatie) is voor veel gebruikers een groot voordeel. UC biedt deze mogelijkheid en laat gebruikers eenvoudig hun eigen beschikbaarheid aangeven.

Verder biedt UC gebruikers één overzichtelijke interface waarop al hun communicatie binnenkomt. Dit maakt van UC dan ook de slimme keuze. Een voorbeeld van een UC-oplossing is Skype for Business. Telefonie, chat, e-mail en presence-informatie worden gebundeld. Hierdoor ontstaat een totaaloplossing voor alle communicatie.