Moderne telefonie is veelzijdig, flexibel en toekomstbestendig

IP-telefonie en mobiele telefonie worden beide zakelijk veel gebruikt. Deze technologieën bieden dan ook ieder op haar eigen manier veel voordeel. Bovendien worden vaste en mobiele telefonie tegenwoordig vaak gecombineerd. Ook dat levert veel meerwaarde op. Een overzicht van de pluspunten van deze vormen van zakelijke telefonie.

Moderne telefooncentrales 

Telefooncentrales zijn de afgelopen jaren sterk gemoderniseerd. Telefonie is steeds digitaler geworden. Het verouderde ISDN zal daarom per september 2019 niet langer beschikbaar zijn. Voice over IP (VoIP) heeft het immers gemakkelijker gemaakt een omgeving voor vaste telefonie zelf in te richten en te beheren. De telefooncentrale verhuist hierbij naar de cloud.

Daardoor ontstaan nieuwe mogelijkheden voor het optimaliseren van de bereikbaarheid. Het is bijvoorbeeld veel makkelijker om keuzemenu’s en belgroepen in te stellen. Ook is IP-telefonie eenvoudig schaalbaar en kan het worden geïntegreerd met crm-systemen. Dat maakt telefonie veel flexibeler en bovendien toekomstbestendig. 

Mobiele flexibiliteit 

Mobiele telefonie biedt eveneens veel voordeel. Aangezien steeds meer kantoren flexibele werkplekken hebben en veel medewerkers vaker onderweg zijn, is bereikbaarheid essentieel. De smartphone is daarvan het symbool. Dankzij de brede beschikbaarheid van wifi en 4G kan er overal van snel internet gebruik worden gemaakt.

Daarnaast speelt ook de opkomst van apps een grote rol. Dankzij apps zijn we in staat altijd en overal productief te zijn. Apps als Skype for Business stellen ons bovendien in staat altijd en overal te communiceren. 

Integratie vast en mobiel 

Vaste en mobiele telefonie vullen elkaar aan. Ze hebben beide eigenschappen die een moderne organisatie tegenwoordig niet meer kan missen. Functionaliteit is belangrijk, maar het belang van bereikbaarheid is minstens zo groot. De integratie van vaste en mobiele telefonie (wat bekend staat als vast-mobiel integratie) is dan ook in opkomst.

Met vast-mobiel integratie heeft een organisatie het beste van twee werelden: gesprekken van goede technische kwaliteit waarmee je klantvriendelijkheid kunt uitstralen én de mogelijkheid overal vandaan te bellen of gebeld te worden. Ideaal voor de flexibele organisatie.