Overstappen naar IP-telefonie?

Veel bedrijven vertrouwen nog dagelijks op hun vaste telefonie. En dat is niet zonder reden; medewerkers vinden het prettig om een vast toestel te gebruiken, bellen via de vaste lijn is doorgaans goedkoper en lang niet alle medewerkers hebben een smartphone nodig. Wil je blijven bellen via de vaste telefoon? Dan kan het raadzaam zijn om over te stappen naar IP-telefonie. Om de volgende redenen.

1. ISDN stopt

Traditionele telefonie – het analoge PSTN en het digitale ISDN – gaat verdwijnen. KPN stopt per september 2019 met de ondersteuning van ISDN1/2 en vanaf oktober 2021 met ISDN15/20/30. Bedrijven die nog gebruikmaken van ISDN zullen vóór die tijd de overstap moeten maken om hun bereikbaarheid te behouden.

2. Integreer vaste en mobiele telefonie

Worden medewerkers uitgerust met een smartphone, dan biedt IP-telefonie de mogelijkheid om vaste en mobiele telefonie te integreren. Met vast-mobiel integratie ben je overal op één nummer bereikbaar. Telefoontjes naar je vaste nummer ontvang je op je smartphone, of je neemt gesprekken naar je mobiele telefoon aan met je vaste toestel. Alles is mogelijk. Het belangrijkste is dat de medewerker altijd bereikbaar blijft. 

3. Koppeling met crm-programma’s

IP-telefonie kan vanwege haar digitale aspect eenvoudig worden gekoppeld met softwareprogramma’s. Het koppelen van de oplossing aan het crm-programma maakt je communicatie efficiënter. Je ziet bijvoorbeeld direct welke klant belt en hebt direct inzage in klantinformatie. Dit is bijvoorbeeld ideaal voor contactcenters. Gesprekken kunnen worden gelogd op contactniveau en medewerkers kunnen zelf informatie vastleggen. Zo beschik je altijd over up-to-date klantinformatie en verbeter je de dienstverlening. 

4. IP-telefonie verlaagt de kosten

Met hosted telefonie loopt alle spraakverkeer volledig via het internet. Dat is goedkoper dan bellen via het traditionele telefonienetwerk. Ook het beheer en onderhoud van telefooncentrales die veel bedrijven nog lokaal hebben staan, komt te vervallen. Met IP-telefonie draait de telefooncentrale in de cloud en wordt deze door de provider onderhouden. Bedrijven betalen alleen voor het gebruik en hebben daarmee voorspelbare kosten. 

5. IP-telefonie groeit makkelijk mee

Nieuwe collega’s erbij, bestaande medewerkers die afscheid nemen; telecombehoeften veranderen. Met IP-telefonie is het inregelen van een nieuw telefoonnummer zo geregeld. Hierdoor zit je nooit met ongebruikte aansluitingen en betaal je alleen voor wat je écht nodig hebt.