Waar je op moet letten bij een nieuwe telefonieoplossing

In het geweld van digitale transformatie is modernisering van telefonie vaak niet het eerste waar bedrijven aan denken. Dat is onterecht: vervanging van de pbx door een oplossing voor bijvoorbeeld Unified Communications, kan veel voordelen bieden.

Digitale telefonie biedt innovatie 

Terwijl de traditionele telefooncentrale de afgelopen tientallen jaren niet wezenlijk is veranderd, zijn er tal van geavanceerde digitale oplossingen gekomen die een goed alternatief bieden. Op verschillende manieren communiceren met klanten en medewerkers over de hele wereld, betere mogelijkheden voor rapportage, een oplossing die flexibel uit te breiden is, het zijn maar een paar voordelen van een gedigitaliseerde oplossing voor telefonie. 

Bij de keuze voor een nieuw, digitaal telefoniesysteem is het belangrijk om jezelf in ieder geval de onderstaande vragen te stellen.

Is je telefonieoplossing aan vervanging toe?

Traditionele pbx-systemen zijn relatief 'duur' in aanschafprijs, maar door je bestaande systeem te upgraden ben je vaak een stuk voordeliger uit. Ben je van plan je communicatieoplossing te combineren met andere bedrijfstoepassingen, zoals crm en erp, dan is een upgrade naar een Unified Communications-omgeving een reële optie.

Hoe snel breidt je bedrijf zich uit?

Bij traditionele oplossingen zijn de contracten vaak allesbehalve flexibel. Een digitale oplossing is heel eenvoudig uit te breiden als het bedrijf groeit en eventueel te beperken in het geval dat de zaken wat minder gaan. 

Hoe belangrijk is de continuïteit van je bedrijfsvoering?

Telefonie-oplossingen op basis van sip-trunking bieden veel mogelijkheden, zijn stabiel en veilig. Dit is een ideale oplossing voor bedrijven met verschillende vestigingen die de risico´s op aanvallen, het uitvallen van ict-systemen en andere onderbrekingen in de bedrijfsvoering tot een minimum willen beperken. 

Hoe hoog zijn de kosten van je huidige telefooncentrale? 

Een telefoniedienst op basis van sip-trunking is waarschijnlijk voordeliger dan je huidige pbx-oplossing. Je hebt niet te maken met dure contracten voor meerdere jaren, maar je kunt kiezen voor een flexibele oplossing, waarvan de capaciteit en de mogelijkheden gemakkelijk uit te breiden zijn.