Unified Communications: de stand van zaken

Unified Communications (UC) wordt alsmaar populairder. Steeds meer bedrijven geven de voorkeur aan een all-in-one-oplossing zoals Skype for Business waarmee medewerkers altijd en overal kunnen werken en communiceren. Tijd om eens te kijken naar de huidige stand van zaken.

UC geschikt voor ieder type organisatie 

Momenteel gebruikt 31% van alle bedrijfsvestigingen een UC-oplossing. Dat blijkt uit onderzoek van Computer Profile onder Nederlandse bedrijven. Opvallend is dat de percentages met betrekking tot het gebruik van UC-adoptie per branche min of meer gelijk zijn. Het leeuwendeel van de branches kent een gebruik tussen 28% en 35%. Uitschieters hierin zijn de sectoren Zorg en ICT & Utilities, waarbij de percentages respectievelijk 20% en 50% zijn. De brede toegankelijkheid van cloud-apps zorgt ervoor dat UC- oplossingen voor vrijwel iedere organisatie geschikt zijn.

IP-telefonie een van de populairste UC-elementen 

Uit het onderzoek blijkt dat IP-telefonie een van de populairste toepassingen binnen UC is. IP-telefonie kan op ieder device worden toegepast. Bij hosted IP-telefonie is de voorheen vaste telefooncentrale geïntegreerd in de cloud, waardoor de organisatie kan besparen op dure hardware.

69% van alle bedrijven maakt gebruik van IP-telefonie. Bedrijven met 500 medewerkers of meer maken in 80% van de gevallen gebruik van een VoIP-oplossing. Bij het kleinste segment van alle onderzochte organisaties (bedrijven tussen de 50 en 100 medewerkers) ligt de penetratie op 64%. Skype for Business is ook opgenomen in deze cijfers. Deze toepassing wordt door 83% van de bedrijven gebruikt. 

UC kent vele zakelijke voordelen 

De voordelen van UC zijn legio. UC-oplossingen stellen medewerkers in staat altijd, overal en vanaf elk device met elkaar te communiceren. Samenwerken wordt zo een stuk flexibeler en efficiënter. Onderhoud en beheer wordt daarnaast volledig verzorgd door de aanbieder, waardoor de IT-afdeling wordt ontzorgd.