5 redenen om over te stappen op VoIP

In de afgelopen jaren is VoIP, ofwel bellen in de cloud, uitgegroeid tot zakelijke standaard. Internetbellen maakt telefonie immers een stuk flexibeler, en de mogelijkheden veel uitgebreider. Mede om die reden zal ISDN, een achterhaalde techniek, dan ook per september 2019 verdwijnen. Nog niet overtuigd van de overstap? We zetten de voordelen van VoIP graag nog even voor je op een rijtje.

Uitgebreide functionaliteit

VoIP-oplossingen voorzien de gebruiker van veel meer functionaliteit. Denk aan doorschakelopties, het instellen van keuzemenu’s en het sturen van voicemail naar e-mail. Bij ISDN-verbindingen zijn deze functionaliteiten vaak niet beschikbaar, of complex en kostbaar. Met een VoIP-oplossing is dit een fluitje van een cent; via de interface stel je zelf de functionaliteiten in, en wie deze kan gebruiken.

Lagere belkosten

Bij VoIP komen investeringen in dure telefooncentrales te vervallen. Ook beheer en onderhoud van koperverbindingen verdwijnen. En doordat telefonie volledig via internet verloopt zijn de belkosten ook nog eens veel lager. Bovendien zijn VoIP-oplossingen eenvoudig op en af te schalen. Hierdoor betaal je alleen voor wat je daadwerkelijk verbruikt. Ook kostentechnisch is VoIP dus de juiste keuze.

Vast-mobielintegratie 

VoIP-oplossingen zijn ideaal om snel en eenvoudig je bereikbaarheid te vergroten. Gesprekken die binnenkomen op de vaste lijn kunnen eenvoudig worden doorgezet naar de mobiele telefoon. Op die manier ben je dus altijd bereikbaar voor je klanten en hoef je nooit meer een gesprek te missen. En dat is natuurlijk goed voor je klanttevredenheid.

Perfect voor de mobiele gebruiker 

Mobiel werken is voor de meeste medewerkers eerder regel dan uitzondering en daar horen ondersteunende oplossingen bij. VoIP-oplossingen zijn beschikbaar in de vorm van apps, waardoor ze een waardevolle toevoeging op de mobiele werkplek vormen. Het stelt je in staat altijd en overal ‒ en dus aanzienlijk efficiënter ‒ te communiceren.

Koppeling met crm-oplossingen

VoIP-oplossingen kunnen worden gekoppeld aan andere programma’s, zoals crm-systemen. Hierdoor zie je meteen wie er belt en heb je de laatste gegevens van je gesprekspartner direct bij de hand. Je kunt deze tijdens het gesprek al aanvullen met nieuwe informatie. Zo is je klantinformatie altijd up-to-date en loop je nooit achter de feiten aan.