Unified Communications levert bedrijven voordeel op

De laatste jaren is het aantal zakelijke communicatiemogelijkheden flink gegroeid. Communicatie vindt daarbij steeds vaker online plaats, bijvoorbeeld via IP-telefonie en apps op mobiele devices. Het bundelen van communicatievormen tot één oplossing wordt ook wel Unified Communications (UC) genoemd. UC-oplossingen bieden bedrijven veel zakelijk voordeel.

Hierbij 3 voorbeelden van manieren waarop UC bedrijven succesvoller, efficiënter en kostenbesparender laat werken.

1. UC ondersteunt mobiel werken 

UC-oplossingen passen perfect bij de populariteit van mobiel werken. Het kenmerk van UC-oplossingen is dat ze communicatievormen zoals telefonie, chat, e-mail en videovergaderen combineren tot één applicatie. Deze applicatie kan worden gebruikt op een groot aantal devices, zoals laptops, smartphones en tablets. Hierdoor beschikt de zakelijke gebruiker altijd en overal over een breed pakket aan communicatiemogelijkheden.

Alle functionaliteiten zijn hetzelfde, ongeacht welk device er wordt gebruikt. Dit levert medewerkers de nodige bewegingsvrijheid op. Zij kunnen nu bijvoorbeeld thuis net zo communicatief zijn als op kantoor. Diverse onderzoeken wijzen uit dat mobiel werken de medewerkerstevredenheid verhoogt. En tevreden medewerkers leiden op den duur tot een toename van zowel productiviteit als klanttevredenheid. 

2. UC levert kostenbesparing op 

UC-oplossingen werken volledig via het internet. Er is dus alleen een internetverbinding nodig om van de functionaliteiten gebruik te kunnen maken. Hierdoor komt het gebruik en onderhoud van dure telefooncentrales en -lijnen te vervallen. Dankzij IP-telefonie profiteren gebruikers daarnaast nog eens van lagere mobiele belkosten.

Doordat UC mobiel werken goed mogelijk maakt is er ook minder noodzaak voor vaste werkplekken en vergaderruimtes op kantoor. Ook reiskosten komen voor een deel te vervallen. Dit kan organisaties onder aan de streep een flinke besparing opleveren. 

3. UC verbetert samenwerking 

UC-oplossingen biedt gebruikers veel keuzevrijheid met betrekking tot het delen van informatie. Dit stelt gebruikers in staat om informatie te verzenden op een manier die past bij de situatie. Is de ontvanger bijvoorbeeld even niet in staat om belletjes te beantwoorden? Dan kan worden gekozen voor een snel chatbericht of e-mailtje, gewoon vanuit dezelfde interface.

Een ander voorbeeld is de mogelijkheid te videovergaderen op afstand. Teamleden hoeven niet langer bij elkaar te zijn om te kunnen vergaderen. Doordat gebruikers altijd en overal in staat zijn te communiceren kunnen teams sneller naar resultaat toewerken. Dit is vanzelfsprekend goed voor de algehele productiviteit.