Een samenwerking in de Hoeksche Waard; Fidus en Nemesys Cybersecurity

Assurantietussenpersoon Fidus en Nemesys Cybersecurity hebben de handen ineen geslagen. De afgelopen jaren is het aantal cyberaanvallen, mede door corona, explosief gestegen. Een goede cyberbeveiliging is geen luxe meer, maar pure noodzaak. Alleen het verzekeren van het risico is niet meer voldoende. Bewustwording en preventie zijn minstens zo belangrijk. Fidus wil haar klanten, naast verzekeren, hierbij ondersteunen. Een samenwerking met een lokale partner is daarbij een logische keuze.

Christian
Boertje

Kortgeleden deed Nemesys onderzoek naar de risico’s van cybercrime. Hieruit bleek dat 14% van de medewerkers in een phishing mail inloggegevens weggeeft. Daarmee wordt de sleutel van de digitale voordeur letterlijk uit handen gegeven. “Hoe goed je als bedrijf ook je best doet om je systemen te beveiligen, als de sleutel wordt gegeven, maak je het hackers héél eenvoudig. “ vertelt Christian Boertje, directeur Cybersecurity bij Nemesys. “Wij hebben  de vraag naar een cyberverzekering explosief zien stijgen afgelopen tijd”. De kans dat een bedrijf gehackt wordt is veel groter geworden en veel bedrijven willen zich hier financieel voor beschermen. Ook Fidus ziet dit beeld terug. ”Wij krijgen als financieel- en verzekeringsadviseur ook steeds vaker de vraag van onze klanten hoe ze zich hier tegen kunnen beschermen” geeft Anthal van den Berg van Fidus marketing aan.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat 33% van de medewerkers klikt op een phishing mail en daarmee een ransomware infectie stimuleert. Hackers worden steeds beter in het opstellen van ogenschijnlijk betrouwbare e-mails en berichten. Het beveiligen van systemen is ontzettend belangrijk, maar de bewustwording en training van medewerkers is minstens zo belangrijk.

Met deze samenwerking willen Fidus en Nemesys bedrijven in de regio en daarbuiten helpen zich beter te beveiligen tegen cybercrime. Dit doen ze door actief te werken aan bewustwording bij medewerkers, te testen hoe hackgevoelig een bedrijf is, én door te adviseren hoe bedrijven zich beter kunnen beschermen tegen cybercrime.