Hoge eisen aan bereikbaarheid en communicatie

Als teamleider van de ICT-afdeling is Robbert Heinecke onder meer verantwoordelijk voor het telefoniebeheer bij de Gezamenlijke Brandweer. Voor zowel de vaste als mobiele telefonie maakt de organisatie al jarenlang gebruik van de diensten van NEMESYS.

Onlangs is er een nieuwe brandweerkazerne gebouwd ten behoeve van de tweede Maasvlakte. Ook hier mocht NEMESYS het telefoniesysteem verzorgen. ,,Never change a winning team,’’ vertelt Heinecke. ,,De samenwerking met NEMESYS bevalt ons al jaren prima, waarom zouden we dan overstappen naar een andere partij?’’

EEN GOEDE BEREIKBAARHEID IS ESSENTIEEL

Een stabiele communicatieomgeving is voor de Gezamenlijke Brandweer van essentieel belang. ,,We moeten natuurlijk altijd goed bereikbaar zijn ,’’ vertelt Heinecke. ,,En ook de communicatie onderling is ontzettend belangrijk. Ons vorige telefoniesysteem paste niet meer binnen de hedendaagse manier van communiceren. We waren op zoek naar een Unified Communciations oplossing, waarbij alle communicatiemiddelen zijn geïntegreerd. Voor de telefonie maken we nu gebruik van Aastra Mobile Client (AMC). Onze mobiele telefonie is geïntegreerd in de vaste communicatieomgeving, waardoor we nog efficiënter met onze communicatiemiddelen om kunnen gaan. Met AMC zijn we een stuk flexibeler en dus beter bereikbaar. Bovendien maken we gebruik van een uitvalnetwerk. Wanneer de provider tijdelijk niet beschikbaar is, schakelt het systeem automatisch over op een ander netwerk. Op deze manier zijn we altijd maximaal bereikbaar. Dit geeft je als organisatie een vertrouwd gevoel.’’

ZELF ERVAREN

Heinecke is erg enthousiast over het nieuwe Experience Center van NEMESYS: ,,Dit past uitstekend bij hun werkwijze. Ze laten de klant zelf ervaren hoe een bepaald systeem werkt. Op deze manier kun je als organisatie de juiste keuze maken voor een bepaald product. Zo hebben wij voorafgaand aan onze keuze verschillende telefoniesystemen mogen proberen, waaronder Microsoft Lync. Voor de Gezamenlijke Brandweer werkt het Aastra systeem beter. Onder meer op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Toch wel prettig dat we dit zelf hebben kunnen ervaren, hierdoor zijn we verzekerd van de juiste keuze. Bovendien denkt NEMESYS altijd proactief mee voor een creatieve en passende oplossing. Door middel van bijvoorbeeld casussen kijken ze welk systeem het meest geschikt is voor een bedrijf. Eventuele struikelblokken worden op deze manier ondervangen, waardoor je als bedrijf profiteert van een optimaal werkend systeem. NEMESYS is een redelijk groot bedrijf, maar als klant merk je daar weinig van. Het bedrijf is sociaal betrokken bij haar klanten, deze focus moeten ze zeker vasthouden. Het Experience Center is natuurlijk weer een mooie stap vooruit.’’

OVER DE GEZAMENLIJKE BRANDWEER

De Gezamenlijke Brandweer is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Rotterdam en ongeveer 60 bedrijven in het Rotterdamse haven- en industriegebied. Naast incidentenbestrijding in het openbaar gebied heeft de Gezamenlijke Brandweer de verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de bedrijfsbrandweer. De organisatie is gespecialiseerd in industriële brandbestrijding. Met zes beroeps- en twee vrijwillige kazernes in het Rotterdamse havengebied en een hoofdkantoor in Rozenburg bieden zij een adequate dekking, passend bij de industriële omgeving.