Communicatiesysteem voor QO Hotel Amsterdam

NEMESYS heeft de opdracht gekregen van de IHG (InterContinental Hotels Group) voor het leveren en installeren van een Mitel hospitality communicatiesysteem voor het ultramoderne QO Hotel in Amsterdam.

DUURZAAM QO HOTEL

Begin 2018 opent QO haar hotel met 288 kamers aan de Amstelvlietstraat in Amsterdam. Het gebouw van 22 verdiepingen is één van de meest duurzame gebouwen van Europa, voorzien van het hoogst haalbare LEED-certificaat.

In het pand zijn allerlei slimmigheden verwerkt. Zo worden de ramen voorzien van aluminium panelen aan de buitenzijde, die met een druk op de knop voor de ramen schuiven. Deze zorgen, als de gast weg is, dat de kamer op zomerse dagen koel blijft en op koude dagen warm. Door de extra isolatie is veel minder energie nodig voor airconditioning of verwarming.

MODERNE HOTEL COMMUNICATIE-OPLOSSING

Ook op communicatiegebied heeft men gekozen voor een moderne oplossing. Traditioneel wordt er in hotels veel gebruik gemaakt van draadloze (DECT) telefonie voor het personeel en analoge kamertoestellen voor de gasten.

Het QO Hotel gaat werken met een MiVoice Business systeem van Mitel. De medewerkers maken gebruik van Mitel's MiCollab, een mobiele oplossing voor o.a. vast-mobiel integratie en BYOD. Voor de hotelgasten wordt er gebruik gemaakt van een softphone applicatie op een tablet. Hiermee kunnen zij, naast bellen, hun volledige room experience bedienen, zoals regelen van temperatuur, instellen van apparatuur, bestellen van roomservice, etc.

QO HOTEL AMSTERDAM

De IHG noemt het nieuwe QO hotel zelf een ‘Luxueus lifestyle’ hotel. Onder de 288 kamers bevinden zich een aantal suites, daarnaast heeft het hotel een bar/ restaurant, een wellnessruimte en multifunctionele ruimtes voor bijeenkomsten en evenementen. 

General manager Inge van Weert: "Een compromis tussen luxe en duurzaamheid zou niet nodig moeten zijn. Sterker nog, wij willen laten zien dat deze goed hand in hand kunnen gaan. Daarom zijn we tot het uiterste gegaan om ervoor te zorgen dat elk element van het QO niet alleen duurzaam goed doordacht is, maar ook bijdraagt aan het plezier, de sfeer en de energie die we de gasten in ons hotel willen laten beleven."