No-nonsense netwerkbeheer

Access World, voorheen Pacorini Metals, is een wereldwijd opererende logistiek dienstverlener die is gespecialiseerd in opslag en transport van metalen. Access World heeft een hoofdkantoor in Zwitserland en vestigingen op ieder continent. In Nederland heeft het bedrijf 5 locaties met 150 medewerkers en sinds november 2016 wordt een groot deel van het netwerkbeheer uitgevoerd door NEMESYS. Anton Rolfes, IT manager van Nederland, vertelt waarom. 

“NEMESYS monitort onze ‘mission critical components’, zoals netwerkswitches en – vooral - servers voor remote desktop. De monitoring agents in ons netwerk sturen de gegevens aan NEMESYS door en bij overschrijding van bepaalde waarden wordt NEMESYS gealarmeerd. Zij gaan dan bekijken wat er aan de hand is, zelf krijg ik een alert zodat ik passende maatregelen kan nemen. We hebben overigens ook een eigen ICT-afdeling; NEMESYS werkt op de achtergrond en komt in actie wanneer er bijvoorbeeld een harde schijf vol dreigt te raken of als het geheugengebruik op de terminalserver teveel wordt. Dat doen ze uitstekend. Het is in de paar maanden dat NEMESYS nu voor ons werkt al voorgekomen dat zij ons belden over een server die overbelast dreigde te raken zonder dat we dat zelf al hadden gemerkt.”

Eerstelijnssupport

Dat is overigens niet het enige dat NEMESYS voor dit bedrijf doet. “Ze verzorgen ook de ‘overloop’ van onze helpdesk als we zelf te druk zijn. Onze systeembeheerder werkt parttime en zelf zijn we ook wel eens op pad of in vergadering. Dan is het ideaal dat NEMESYS de eerstelijnssupport kan overnemen, aan de hand van een kennisbank waarin onze situatie beschreven staat. Op basis daarvan kunnen zij heel gericht bepaalde problemen aanpakken.”

No-nonsense

Bij de keuze voor NEMESYS speelden de goede referenties, het gedegen offertetraject en de heldere taal over wat Access World wel én niet zou kunnen verwachten, een rol. “De no-nonsense-mentaliteit en de professionele, vriendelijke uitstraling maakt NEMESYS ook echt waar. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we weinig storingen hebben, maar áls er iets is, dan is de opvolging uitstekend. Daarnaast is het fijn dat de monitoring service zeer schappelijk geprijsd is en dat de ‘meter’ pas gaat lopen als men in actie komt. Het strippenkaartsysteem, waarbij we een prepaid tegoed hebben voor assistentie, is daarbij heel prettig. We krijgen niet voor ieder telefoontje een gepeperde rekening, maar betalen in alle redelijkheid voor de bestede tijd aan een bepaalde klus.”

Vinger aan de pols

Access World is dus tevreden over NEMEYS. “Ze helpen me ook een vinger aan de pols te houden met de periodieke rapportages, zodat ik als IT manager een goed beeld krijg van de beschikbaarheid van het netwerk. Aan de hand van de trends die ik zie, kan ik tijdig capaciteit inzetten. Voor dat inzicht én de beschikbaarheid van onze netwerken hoef ik echter niet meer steeds alle metertjes en klokjes in de gaten te houden. Dat is ideaal.”