We zijn goed bereikbaar en dat is waar het uiteindelijk om draait.

Oldekamp Medisch is een bedrijf dat vanuit vier locaties in de zuidelijke helft van Nederland actief is in onder meer elastische kousen en borstprothesen. Sinds enige tijd werkt Oldekamp in de cloud: zowel telefonie als ICT zijn ondergebracht bij Nemesys. En dat bevalt prima, vertelt directeur Mark Oldekamp.

“We hebben ons een aantal jaren geleden al eens afgevraagd of we niet moesten overstappen op de cloud. Toen hebben we ervoor gekozen om het niet te doen, maar nu het moment was aangebroken dat we weer voor die keuze kwamen te staan, besloten we om toch de overstap te maken.''

DIGITALISEREN

De reden om met een andere leverancier in zee te gaan, was voornamelijk het feit dat de vorige leverancier geen hosted toepassingen kon leveren. “Bovendien waren er ook andere technische beperkingen. Zo wilden we bijvoorbeeld papieren correspondentie zodanig kunnen digitaliseren dat het rechtstreeks in het zorgdossier van de betreffende klant terechtkomt. Onze oude leverancier kon dat niet realiseren.

Toen bleek dat Nemesys dat soort zaken wél kon regelen, en we niet meer geld kwijt zouden zijn aan onze ICT en telefonie dan voorheen, hebben we besloten om de overstap te maken.”

OVERSTAPPLAN

Die overstap ging zo soepel als mogelijk is bij een project als dit, vertelt Mark. “Helemaal vlekkeloos verloopt zoiets nooit, daar moet je realistisch in zijn. Nemesys heeft uiteraard een grondige inventarisatie gemaakt en aan de hand daarvan een overstapplan, maar je loopt altijd tegen onverwachte zaken aan.

In ons geval bleek bijvoorbeeld de Windows-versie op onze thin clients niet de juiste te zijn om in de cloud te kunnen werken. Maar gelukkig kon Nemesys dat ook weer snel oplossen voor ons en dat is het belangrijkst.

Opstartprobleempjes zijn er altijd, maar als het goed wordt opgelost, is dat niet zo erg. En dat deed Nemesys.”

TELEFOONCENTRALE IN DE CLOUD

Ook de telefonie verloopt vanaf nu via de cloud. “We hebben nu geen eigen telefooncentrale meer, maar een centrale in de cloud. We hoeven dus geen software in de centrale meer te updaten. We werken er nog niet lang genoeg mee om echt het verschil te merken, maar we zijn goed bereikbaar en dat is waar het uiteindelijk om draait.

Ook doorschakelen naar mobiel werkt goed, dat is handig wanneer je veel onderweg bent.”